Romanian English French German
17 Dec, 2017
Text Size

Istoria Citroen

Citroen este un producator de automobile francez cu sediul in Paris. Compania a fost fondata in 1919 . In 1934 din cauza datoriilor compania Citroen s-a gasit in situatia in care erau pe punctul de a inchide fabrica, dar a fost creditat din nou de cel mai mare investitor al lor, Michelin. In 1953 Citroen cumpara compania franceza Panhard, care producea autovehicule de clasa medie, pentru a-si intregi gama de produse, in 1967 Panhard a renuntat la productia de vehicule. In 1976 Peugeot cumpara 90% din actiunile Citroen formand Peugeot Citroen SPA. Cam asa ar suna istoria Citroen in doar cateva propozitii, dar sa vedem mai pe larg, ce s-a intamplat mai exact de-a lungul anilor.

Istoria Citroen - Anii de inceput

Andre Citroen contruia armament pentru Franta in timpul primului Razboi Mondial , iar dupa razboi avea o fabrica, dar fara productie. In 1919, afacerea a inceput sa produca automobile, prima masina fiind Type A, o masina a carui design poarta semnatura lui Jules Salomon, designer sef de la Le Zebre.

Citroen a folosit Turnul Eiffel drept cel mai mare semn de reclama din lume, asa cum se mentioneaza si in Cartea Recordurilor. De asemenea a sponsorizat expeditii spre Asia si Africa, intentionand sa demonstreze potentialul vehiculelor cu motor echipate cu sistemul “Kegresse track” de a trece prin zone mai dificile. Aceste expeditii au atras atat oameni de stiinta  cat si jurnalisti.

In 1924, Citroen a inceput o relatie de colaborare cu inginerul American Edward G. Budd. Din 1899, Budd a lucrat la dezvoltarea de caroserii din otel inoxidabil, in special pentru Pullman. Budd a inceput sa construiasca apoi caroserii si pentru alti producatori, Dodge fiind primul client cu renume. In 1928, Citroen a introdus prima caroserie construita in totalitate din otel in Europa.

Masinile au avut parte de un succes initial, dar nu dupa mult timp competitorii (care foloseau caroserii din lemn), au introdus noi design-uri de caroserii, iar Citroen nu a facut nicio schimbare la caroseriile masinilor sale. Cu toate acestea Citroen inca vindea masini in cantitati mari in ciuda faptului ca avea aceleasi caroserii, dar pretul mic a cauzat pierderi mari.

Pentru a remedia aceasta situatie, Citroen a dezvoltat “Traction Avant”. Traction Avant avea trei caracteristici revolutionare: o caroserie unitara, suspensii independente fata si tractiune pe fata. Citroen l-a desemnat pe Budd sa creeze un prototip, care in 1934 a devenit modelul Traction Avant cu motor ce producea 32 cp (24 kW).
In 1933, Citroen a introdus de asemenea modelul Rosalie, o masina pe care era instalat primul motor diesel comercial disponibil, dezvoltat de Harry Ricardo.

Istoria Citroen - Era Michelin

Dezvoltarea rapida a modelului Traction Avant si a fabricilor de productie in acelasi timp costau foarte mult, cauzand ruinarea companiei, in 1934 fiind preluata de catre cel mai mare creditor al ei, compania producatoare de cauciucuri, Michelin. Din fericire pentru Michelin, modelul Traction Avant a fost acceptat de piata, iar filozifia de baza care a determinat acest design, a continuat.

Citroen a fost dintotdeauna subcapitalizata, astfel vehiculele sale au o traditie de a fi subdezvoltate in momentul lansarii. Atat pentru modelele importante DS cat si CX dezvoltarea motorului in jurul design-ului planuit s-a dovedit a fi scump pentru fondurile disponibile, iar pana la urma au fost montate in ambele cazuri motoare modeste si invechite in patru cilindri.
In timpul ocupatiei Germane a Frantei in timpul celui de-al doilea razboi mondial, cercetatorii Citroen au continuat sa lucreze in secret si au dezvoltat concepte care mai tarziu au generat modelele 2CV si DS. Acestea au fost vazute de jurnalisti contemporani drept foarte speciale, chiar radicale, solutii pentru designul automotiv.

Citroen DS

Acest lucru a dat nastere unei perioade de loialitate a brandului neobisnuite, vazuta de obicei in industria auto la branduri ca Porsche sau Ferrari. Citroen a prezentat modelul 2CV (cu doua variante de putere, initial doar 12 cp) la Salonul Auto de la Paris in 1948. Masina a devenit “bestseller”, atingand scopul pe care si l-a propus designerul, de a fi o alternativa a calului pentru oamenii de la tara. Masina a ramas in productie pana in 1990, cu putine modificari facute, fiind o priveliste comuna pe strazile Frantei pana de curand.
Anul 1995 a fost martorul aparitiei modelului DS, primul Citroen care folosea in intregime sistemul legendar cu suspensii hidropneumatice ajustabile. Citroen DS a fost prima masina Europeana care a avut frane pe disc.

DS avea ca si caracteristici principale servo directie, servo frane si suspensii hidraulice iar din 1968, faruri ajustabile. Un singur sistem de presiune era folosit pentru activarea pistoanelor in spatiul cutiei de viteze pentru a schimba vitezele si pentru a opera ambreiajul pe Citromatic (transmisia semi-automata Citroen).

Citroen 2 CV

Istoria Citroen - Restructurare financiara

In 1963, Citroen a negociat cu Peugeot pentru o colaborare in scopul achizitionarii de materii prime si echipamente, insa colaborarea a luat sfarsit in anul 1965, an in care a preluat conducerea producatorului francez Panhard in speranta sa foloseasca experienta acestora in ceea ce priveste masinile de clasa mijlocie, pentru a complementa gama sa de masini mici si ieftine (2CV) si mari si scumpe (DS). Colaborarea intre aceste doua companii incepuse in urma cu 12 ani, si s-au inteles pentru o unire partiala a departamentelor de vanzari in 1953. Panhard a incetat sa construiasca masini din 1967.

In 1968, Citroen are parte de o restructurare totala in intreaga lume, sub o singura companie, Citroen SA. Michelin, detinatorul pachetului majoritar al Citroen, a vandut un procent de 49 % din actiuni companiei FIAT, sub intelegerea PARDEVI (Participation et Développement Industriels).

In acelasi an, Citroen a cumparat producatorul italian de masini sport, Maserati si a lansat modelul Grand Tourer SM, care avea montat un motor V6 Maserati si un sistem servodirectie numit DIRAVI. Modelul SM, a fost dezvoltat pentru a inlocui modelul DS, un nivel de investitie, pe care departamentul GT nu ar fi fost in stare sa o suporte, nici chiar in cele mai bune circumstante. Circumstantele au devenit mult mai nefavorabile cu trecerea timpului. Citroen a suferit o noua criza financiara in timpul crizei petrolului din 1973. In 1974, Citroen s-a retras de pe piata Nord Americana datorita restrictilor de design care nu erau compatibile cu modelele Citroen.

Au loc pierderi mari datorita esecului motoarelor rotative Comotor, plus o eroare strategica ce se refera la faptul ca timp de 15 ani intre 1955 si 1970 Citroen nu a lansat o gama profitabila de masini de clasa mijlocie pentru piata Europeana, precum si a costurilor masive pentru dezvoltarea modelelor GS, CX, SM, Birotor, Maserati Bora, Maserati Merak si Maserati Khamsin, fiecare o minune tehnologica in toata regula.

Citroen era neputincioasa si incapabila sa infrunte dezvoltarea pietei automotive care a urmat crizei din 1973. In acel an, FIAT s-a retras din PARDEVI si a returnat procentajul detinut la Michelin. Acesta a fost un semn a ceea ce va urma, iar in mai putin de un an, Citroen a intrat din nou in faliment. Guvernul Francez s-a temut de locurile de munca ce vor fi pierdute si aranjeaza o intalnire intre Michelin si Peugeot, in urma careia s-a decis unirea companiilor Citroen si Peugeot intr-o singura companie. In 1974, Peugeot a cumparat 38.2% din actiunile Citroen, devenind astfel responsabila pentru managementul activitatilor, in special cele de cercetare, achizitii si departamentul de investitii.

Istoria Citroen - Fuziunea cu Peugeot in PSA

Peugeot a vandut Maserati companiei italiene DeTomaso in mai 1975, fiind capabila in scurt timp sa exploateze imaginea brandului Maserati, fiind vandute zeci de mii de modele nou lansate Bi-Turbo.
Preluarea a fost finalizata in mai 1976, Peugeot ajungand sa detina 90% din actiunile Citroen SA, iar companiile s-au unit in ceea ce se numea, PSA Peugeot Citroen.
Intre 1976 si 1970, compania nou creata, PSA a avut parte de un succes financiar. Citroen a lansat doua noi design-uri de succes (GS si CX) si o varianta reinviata a modelului 2CV, precum si Citroen Dyane, ca raspuns dupa criza petroliera, in timp ce Peugeot era prudenta in ceea ce priveste capacitatile financiare, lansand modelele Citroen Visa si Citroen LNA, ambele bazate pe modelul Peugeot 104. Apoi PSA a cumparat activele Chrysler Europe, redenumind brandul drept Talbot, fapt ce a dus la pierderi intre 1980 si 1985.

PSA a elimitat succesiv atitudinea ambitioasa a Citroen de a dezvolta si stiliza, intr-un efort de a rebrandui marca ca si o marca economica. In 1980, tot mai multe modele Citroen se bazau pe modelele Peugeot, ceea ce face parte dintr-un trend international numit “platform sharing”. Modelul BX din 1982, folosea sistemul hidropneumatic de suspensii, in timp ce era propulsat de un motor derivat de la Peugeot si o podea, vazuta mai tarziu pe modelul Peugeot 405. La sfarsitul anilor `80 multe caracteristici distinctive ale marcii au fost inalturate progresiv sau modificate, spre exemplu modelul AX GT, a fost notat de jurnalistii contemporani ca avand o calitate redusa in timpul condusului, un atribut neobisnuit pentru acest brand.

Citroen s-a extins in noi piete geografice. La sfarsitul anilor `70, compania a dezvoltat o masina mica pentru a fi produsa in Romania, numita Oltcit, care a fost vanduta in Europa de vest sub numele Citroen Axel. Acea colaborare a luat sfarsit, dar intre PSA si Toyota s-a stabilit o noua colaborare, pentru a produce masini ca: Citroen C1 in Cehia. In China, Citroen C3 si Xsara au fost vandute impreuna cu modelele locale Fukang si Elysee. Citroen ramane un brand global, cu exceptia Americii de Nord, unde compania nu s-a mai intors de la interzicerea modelului SM, care nu indeplinea standardele NHTSA in ceea ce priveste bumperul.

Productia versatilului model 2CV s-a incheiat in 1990. Companii ca si Chrysler cu modelul concept CCV, Toyota cu al sau Scion xB si Honda cu modelul Element au recunoscut conceptul 2CV si l-au transpus in era moderna. Mai recent, Citroen a introdus modelul C3 Pluriel, o decapotabila neobisnuita, cu aluzii puternice la 2CV, atat la aspectul caroseriei cat si in design-ul rotund al formelor.
Modelul Pluriel este exemplul ca Citroen s-a intors spre inovatie, dupa lansarea acestuia, un model oarecum slab, dar totusi eficient in anii `90. Alte exemple sunt C2, C4 si C6. Introducerea noilor modele, cum ar fi mult asteptatul inlocuitor al modelului XM si anume C6, indica angajamentul Citroen de inovatie la inceputul noului secol. In 2003, Citroen a vandut 1.372.500 de masini, asa cum se noteaza in raportul anual pe 2003 al grupului PSA Peugeot Citroen.


Citroen in anul 1990


"Archi'Citroën", aceasta provocare lansata de catre Citroën pentru 350 de studenti la arhitectura, consta in realizare conceptiei showroom-ului anului 2000.


In luna iulie Citroën ZX Rallye Raid este prezentat oficial. Este revenirea vehiculului Citroën la un nou nivel de competitie internationala. Doubla Citroën ZX Rallye Raid la a 8-a editia a raidului allroad de la Baja Aragon: Ari Vatanen si Bruno Berglund castiga proba la data de 23 iulie ; Jacky Ickx si Christian Tarin se claseaza pe locul doi.


La Mondialul Automobilului, un show spatial in trei dimensiuni pune in scena inovatiile tecnice pe cele trei vedete de la stand: Activa 2, Citroën XM si Citroën ZX Rallye Raid.
Christine Driano, campioana a Frantei in raliuri din 1990 pe modelul AX Sport, grupa A, pentru al treilea an consecutiv. William Borel castiga pentru a l doilea an campionatele RORC si Yacht of the year la bordul volierei sale prototip, "One Tonner Citroën".
Productia anuala: 812 373 vehicule.


Modelele anului 1990



"Masina anului 1990", modelul Citroën XM primeste paisprezece distinctii nationale si internationale.
La data de 27 iulie este incetata fabricarea modelului 2 CV.


La Mondialul Automobilului, Citroën prezinta doua noi versiuni ale modelului BX: la BX 4x4 Diesel si BX 4x4 Évasion Diesel cu transmisie integrala permanenta. Aceste doua modele sunt echipate cu un motor cu 4 cilindrii Diesel de 1 905 cm3 dezvoltand 71 CP la 4 600 tr/mn cu un cuplu de 12,5 m.kg la 2 000 tr/mn.
Ca vedeta este Activa 2, prototip functional dotat cu un motor V6 de 3 litri cu 24 de supape de 200 CP si cu cutie de viteze automatica cu 4 rapoarte, cu un sistem antiderapare active si ecran cu 5 functii.



Lumea in anul 1990



Reunificarea celor doua Germanii
Mihaïl Gorbatchev primeste premiul Nobel pentru pace.
Invadarea si anexarea militara a Kuweïtului de catre Irak declanseaza "criza din Golf".
Nelson Mandela este eliberat dupa douazeci si sapte de ani de captivitate.
Florence Arthaud castiga a 4-a runda de rhum la bordul trimaranului sau Pierre I si navigatoarea franceza devine prima femeie victorioasa a unei curse transoceanice.


Citroen in anul 1991


La data de 17 ianuarie Citroën ZX Rallye Raid, pilotat de Ari Vatanen, castiga a 13-a editie a raliului Paris-Tripoli-Dakar (9 186 km).

Vehicul de curse modelul Citroën ZX este prezentat publicului la salonul de la Geneva.

Pentru a fabrica acest vehicul sunt aplicate la Aulnay noile concepte de punere la punct a produselor si de formare: MAPI (macheta in marime naturala a interiorului unei carcase de Citroën ZX), mini-linia de formare (reproducerea in timpu real a cronologiei de montaj). In paralel un joc de societate pedagocic sensibilizeaza personalui fata de produsul Citroën ZX si de mediul sau de dezvoltare.


Semnarea cu organizatiile sindicale a unui acord privind clasificarile. Noile norme contin un parcurs de profesionalizare a muncitorilor, dezvoltarea accesului la statului ETAM, deschiderea filierei de invatare si in cele din urma conditii noi de accest la statutul cadru precum si perspective noi pentru persoanele din cadrul administrativ, tehnic si agentilor de instruire.
Citroën este ales Constructorul secolului pentru inovatiile sale de catre un juriu international (100 de ziaristi) reunit la initiativa saptamanalului francez "Auto Moto". Un Cray Y-MP2E-232 creste prin rapiditatea sa capacitatile de calcul ale birourilor de Studii ale grupului (600 de milioanse de operatiuni pe secunda). Primul Cray a fost achizitionat in anul 1987.


La data de 14 octombrie, Jacques Calvet prezinta presei Citela, prototipul functional al unui vehicul electric. Jean-Luc Pailler este declarat campion al Frantei in rallycross 1991 pe un vehicul Citroën BX 4x4 Turbo.
Productia anuala: 811 892 vehicule.



Modelele anului 1991


In luna martie incepe comercializarea vehiculului Citroën ZX sub forma unei "colectii" de 4 modele ficare cu o personalitate puternica. Reflex, Avantage, Aura si Volcane se adreseaza la 4 tipuri de clienti diferiti.

Colectia propune 4 motoare pe benzina cu patru cilindri (60 CP la 5 800 tr/mn, 75 CP la 5 800 tr/mn, 89 CP la 6 400 tr/mn si 130 CP la 6 000 tr/mn) ce se pot adapta usor normelor tot mai severe din unele tari.

Cu aceasta a patra familie ce se situeaza intre modelele AX si BX, Marca completeaza plaeta sa de constructor general si se indreapta si catre piata de masini de nivel mediu (M1). Berlina cu doua volume (4,07 m lungime, 5 locuri, 5 usi, tractiune fata), modelul Citroën ZX este prima masina europeana dotat cu bancheta spate rabatabila si cu spatare reglabile in inclinare. Vehiulul ofera de asemenea cea mai mare lungime de utilizare (de la 1,67 pana la 1,71 m) proposa in acest segment M1.



Modelul Citroën ZX beneficiaza de o inovatie tehnologica, sasiu spate "autodirectional programat": permitand rotilor din spate sa bracheze in sensul rotilor din fata, asigurand o stabilitate perfecta a virajelor.



Restilata si completata, gama Citroën AX Noua Generatie ofera acum 28 de versiuni pentru a raspunde asteptarilor unei clientele din ce in ce mai exigente.

Atuurile sale: un nou stil exterior mai rotunjit, un habitaclu complet reamenajat (o plansa de bord complet noua), motoare noi si doua modele noi: GTi si 4x4. Motorul cu 4 cilindrii de 1 360 cm3 (cu bloc din fonta si pereti subtiri) al verisiunii GTi dezvolta 100 CP la 6 800 tr/mn; cel al modelului 4x4, 75 CP la 5 800 tr/mn.


La salonul de la Frankfurt sunt prezentate doua premiere mondiale: Citroën ZX Diesel si Citroën Xm Break.



Lumea in anul 1991



Tarile member ONU declanseaza operatiunea "Furtuna in deser" condusa de Statele Unite.
Abrogarea de catre Frédérik De Klerk a ulimelor legi de guvernau Apartheidul instituit inca din anul 1948 in Africa de Sud.
In France, Michel Rocard este inlocuit de Edith Cresson, prima femeia ce accede la postul de Prim ministru.
Cyrano de Bergerac de Jean-Paul Rappeneau castiga 10 premii césars si premiul american oscar pentru cele mai bune costume.
Aparitia operei capitale a lui Jean Leloup ("in 1990").
Decesul personalitatilor Serge Gainsbourg, Martha Graham, Graham Greene, Jean Bruller numit Vercors, David Lean, Frank Capra, Gene Tierney, Yves Montand si al lui Rob-Vel, “tatal lui” Spirou.


Citroen in anul 1992


Pentru al 9-lea an consecutiv, Automobiles Citroën imbunatatesc siguranta in uzine. Rata frecventei accidentelor soldate cu incetarea activitatii este coborata de la 12,76 in anul 1983 la 3,5 la sfarsitul anului 1991, si rata gravitatii in aceeasi perioada a scazut de la 0,54 la 0,24.

Sa reamintim ca in anul 1990 rata frecventei in industria automobilelor era de 9,07 si rata de gravitate de 0,38.


Citroën in Chine! Contractul de joint venture, creand societatea Dongfeng Citroën Automobile Company – este semnat in decembrie 1990 de catre Dl. Chen Qingtai, presedintele Dongfeng Company, anterior Second Automobile Work, si Jacques Calvet, presedintele Automobiles Citroën -, avand efect incepand cu data de 8 aprilie 1992. incepand din acest an modele Citroën ZX vor fi asamblate la Xiangfan, pornind de la piese si elemente trimise din Franta.
La data de 2 iulie, Jacques Calvet inaugureaza Institutul Citroën. Acest vast complex imobiliar de 17 300 m2 reuneste toate formatiunile impartite de societate in trei entitati: Centrul de Formare in Managementet si Tehnologie, Scoala Tehnica Privata Citroën si Centrul International de Formare in Comert (19 000 stagiari in anul 1991).


La saizeci de ani de la Croaziera Galbena, in conditiile unei aventuri fantastice si uimitoare de 16 000 km, echipajul alcatuit din Pierre Lartigue-Michel Périn pe un model Citroën ZX Rallye Raid castiga primul raliu Paris – Moscova – Pekin. Aceasta "victorie de caracter" a Citroën demonstareaza capacitatea Marcii de a accepta riscurile si de a depasi dificultatile in aminitirea pionierilor din prima Croaziera Galbena Citroën.
Productia anuala: 790 249 vehicule.



Modelele anului 1992




Doua noi premii internationale sunt atribuite modelului Citroën ZX in aceasta luna februarie: Medalia de Aur a Asociatiei Franceze a Presei Automobilistice si premiul Auto Europa, decernat de Asociatia Italiana a Ziaristilor Auto, inmanat la Milano lui Bernard Roché, director general adjunct al Automobiles Citroën.

Comercializarea in martie a 4 noi modele de Citroën ZX, echipate cu o transmisie automata ZF cu 4 rapoarte: 2 versiuni pe benzina (Citroën ZX Volcane, 1 905 cm3, 122 CP; Citroën ZX Aura, 1 580 cm3, 89 CP) si doua versiuni Diesel (Citroën ZX Aura si Citroën ZX Avantage, 1 905 cm3, 71 CP). Colectia Citroën ZX contine in total 14 modele.
16 decembrie: desi este comercializat abia din martie 1993 modelul Xantia, noua berlina cu 5 usi, rezultat al colaborarii centrelor de Stile Citroën si al Bertone, se dezvaluie la CNIT, in exclusivitate cu ocazia unei conferinte de presa ce reuneste in jurul lui Jacques Calvet, un parter cu 350 de ziaristi nationali si internationali.



Lumea in 1992



Sarajevo este locul unor bombardamente violente declansate de fortele sarbe.
In luna noiembrie Bill Clinton, democrat, este ales al 47-lea presedinte al Statelor Unite, cu 43 % dintre sufragiile exprimate, fata de 38 % pentru Georges Bush.
In luna aprilie, Edith Cresson isi inmaneaza demisia si Pierre Bérégovoy este numit prim ministru.
Francezul Georges Charpak primeste premiul Nobel pentru fizica.

Citroen in anul 1993




Firma semneaza cu grupul AXA un nou acord cadru de intelegere si de reglementare directa a atelierelor concesionarilor si sucursalelor sale. Acest acord permite intrarea in reteaua de ateliere agreate de grup si favorizarea penetrarii Marcii pe langa cei asigurati.
Editia 15 a raliului Paris-Dakar debuteaza la data de 1 ianuarie.

La data de 16 ianuarie este inregistrata in acest raliu victoria Citroën care plaseaza doua vehicule ZX Rallye Raid intre prinmele trei locuri din clasamentul general.
La Aulnay, iesirea masinii cu numarul doua milioane AX. Sevelnord, noua uzina din Valenciennes, care va produce viitorul monospace, sarbatoare in septembrie pentru prima aniversare a instalarii sale in asezarea Lieu-Saint- Amand.


Echipa Marc Pajot-Canal+ pe "Carat-VII-Citroën" castiga Cupa mondiala a celor 50 de picioare, la incheierea ultimei etape din circuitul mondial care s-a derulat in decembrie la Key West in Floride (Statele Unite).
Productia anuala: 691 504 vehicule.


Modelele anului 1993



La 1 martie este lansarea comerciala a modelului Xantia, berlina cu 5 usi de 4,40 m, rezultat al colaborarii dintre centrele de Stil al Citroën si al Bertone. Intreaga cultura tehnologica a Citroën a fost puse in serviciul modelului Xantia, nu numai pentru a reinnoi placerea numita automobil, dar si pentru a dota acest obiect cu un dispozitiv puternic de siguranta activa (Hydractive 2). Trei motorizari pe baza de benzina sunt disponibile: Xantia 1 998 cm3 16V, 155 CP; Xantia 1 998 cm3, 123 CP; Xantia 1 761 cm3, 103 CP.


Produs tanar si avantat modelul Citroën AX Audace este comercializar incepand cu finele lunii aprilie in 8 500 de exemplare. Este un produs inovator si modern la care se adauga un raport excellent calitate/ pret (954 cm3, la 3 si 5 usi, BV5, geamuri fumurii, pneuri late, culori vesele si originale).


Suspensia Hydractive 2 este adoptata pe modelul Citroën XM. Aceasta permite trecerea automata de la o stare a suspensiilor la o alta ("normal" sau "sport"). Pe toata gama XM, echipamentele sunt imbogatite cu geamuri electrice fata cu comanda secventiala, cu alarma perimetru si de volum si cu antidemaraj codat. Treizeci si una de modele alcatuiesc gama XM.


In vehiculele utilitare modelul C 15 este dotat cu o serie de preechipamente radio (versiuni de 600 kg si de 675 kg), tetiere fata (475 kg) si degivrare usi spate (Familiale C 15 RE si RD). Optiunea geamuri fumurii pentru versiunea Familiale. Modelul C 25 beneficiaza de directie asistatat pentru 1 400 si 1 800 kg, si primeste in dotare de serie usa laterala culisanta pentru 1 000 si 1 400 kg.
Oprirea fabricatiei pentru modelul BX in luna decembrie.



Lumea in anul 1993



In ciuda incercarilor occidentale de reconciliere, razboiul continua in fosta Iugoslavie si reporneste in Somalia.
Premiul Nobel pentru pace este decernat in paralel lui Nelson Mandela si Frederik De Klerk, pentru lupta lor contra apartheidului in Africa de Sud.
In Franta, dupa victorie zdrobitoare a dreptei a alegerilor legislative in martie, presedintelle Republicii, François Mitterrand, insarcineaza pe Édouard Balladur sa formeze formeza noul guvern.
Adoptarea definitiva, in decembrie a proiectului de lege privind realizarea stadionului Saint-Denis (regiunea pariziana), in vederea Cuoei mondiale de fotbal din anul 1998.
Decesul eprsonalitatilor Rudolf Noureev, François Reichenbach, Joseph L. Mankiewiez, Lilian Gish, Audrey Hepburn, Federico Fellini, Boris Christoff, Francis Bouygues, Eddie Constantine, Pierre Desgraupes.
Citroen in anul 1994


Ca pentru a marca inceputul anului 1994, masinile Citroën ZX Rallye Raid Évolution realizeaza o dubla frumoasa la primul raliu Paris-Dakar-Paris. Echipajul Pierre Lartigue-Michel Périn castiga in aceasta noua formula si Hubert Auriol-Gilles Picard termina pe locul secund in clasamentul general.


Citroën deschide in februarie doua filiale de import si distributie in Polonia si in Ungaria. Cu premiul "Xantia, cea mai frumoasa masina a anului" este inmanat in luna februarie lui Bernard Roché, director general adjunct al Automobiles Citroën, Xantia castiga cea de-a 23-a distinctie internationala.


Deoarece a fost orasul orioginar al lui André Citroën, Amsterdam gazduieste pentru 6 saptamani (din martie pana in aprilie) o prestigioasa expozitie "Citroën, 75 de ani de viitor". Aproape 71 500 de persoane au vizitat aceasta expozitie.


Lansarea proiectului Antares a directiei de Fabricare in unitatile de productie ale Citroën. Acest proiect prevede ca pana in anul 1998, fiecare unitate Citroën sa se numere printre primele trei in lume in categoria sa.
Productia anuala: 789 625 vehicule.



Modelele anului 1994


De la 14 pana pe 23 ianuarie 1994, cu ocazia salonului Vehiculelor Utilitare de la Geneva, Citroën prezinta in premiera mondiala modelul Citroën Jumper, rezultat al colaborarii industriale intre Fiat, Automobiles Peugeot si Automobiles Citroën. Jumper, care dispune de atuuri speciale seducatoare (estetice, motorizari noi pe benzina si Diesel, o noua cutie de viteze), se inscrie in segmentul de piata al furgonetelor medii si cu greutate intre 2,7 pana la 3,5 t masa totala maxima autorizata. Comercializare este prevazuta incepand din 17 februarie 1994.

Disponibila din februarie modelul Citroën ZX Break, prezentat la salonul de la Bologna (estitic, spatiu si comportament rutier), este comercializat in doua niveluri de finisari: Flash si Fugue.


Prezentat in martie la salonul Vehiculelor private de la Geneva vehiculul monospace Citroën Evasion ofera calitatile unei berline de lux, in termeni de confort la condus, de confort in general, de comportament rutier si de siguranta.

Gama se defineste pe baza a doua motorizari pe benzina: 2.0i (1 998 cm3 123 CP) si 2.0i Turbo CT (1 998 cm3 150 CP), in trei niveluri de finisaje X, SX si VSX. Cu modelul Evasion, Citroën dispune in anul 95 pentru prima oara de o gama VP tanara, bogata si completa de cinci modele.


AX Eco bate recordul mondial de consum cu 2,7 litres la 100 km si marcheaza un pas decisiv in randul vehiculelor Diesel. Avand culoarea roze Vitamine, aceasta masina este simpatica si conviviala. Greutatea sa (672 kg), calitatile sale aerodinamice si pneurile sale "verzi" reduc considerabil consumul de energie. Motorizarea sa este de 1 360 cm3 si 53 CP.


Citroën lanseaza modelul Xantia Activa, prima masina din lume ce poate vira pe loc, multumita sistemului sau SC.CAR de control activ antiruliu. Masina dispune in plus de echipamente suplimentare fata de Xantia 16V: airbag sofer, geamuri electrice spate, reglaj de latime al spatarelor fata.



Lumea in anul 1994



In Rwanda, rebelii FPR (tutsi) si armate (hutu) se bat pentru controlul capitalei Kigali. Mii de persoane sunt masacrate.
La data de 25 iulie regele Hussein al Iordaniei si Itzhak Rabin semneaza incheierea starii de razboi intre cele doua tari. Trei luni mai tarziu Itzhak Rabin, Shimon Pérez si Yasser Arafat primesc premiul Nobel pentru pace.
Decesul personalitatilor urmatoare Fernand Lombroso, Ayrton Senna, Louis-Robert Casterman, Kim Il-Sung, Burt Lancaster, Richard Nixon, Erich Honecker, Eugène Ionesco, Cardinal Marty, Georges Cziffra, Jean-Louis Barrault, Jacqueline Kennedy-Onassis, Pierre Boulle, Joseph Cotten, Robert Doisneau, Jean Carmet.


Citroen in anul 1995



Pe cand in Grecia modelul ZX Break este ales drept cea mai buna masina break a anului 1994 pentru raportul sau excellent calitate/ pret, filiala Citroën Hispania primeste premiul pentru calitatea fabricarii si premiul pentru firma anului 1994 in Spania.


Abundenta de premii pentru modelul Xantia: revista britanica "Fleet News" ii decerneaza premiul 1995 pentru cea mai buna masina inaintea modelului Ford Mondeo si al Peugeot 405. In Brazilia vehiculul este ales Masina anului inaintea modelului Opel Astra. Asociatia Franceza a Presei Automobilistice (AFPA) decerneaza, si ea, doua distinctii modelului Xantia Activa: premiul pentru inovatie tehnica si premiul presei automobilistice, iar "Car Magazine" ii atribuie premiul pentru cea mai buna inovatie tehnica.


In luna iunie Peugeot Citroën Industrie este prima firma din cadrul PSA Peugeot Citroën care a primit certificarea ISO 9001. Pe cand serviciul Publicitate al Citroën si agentia Euro RSCG fac apel la talentul sprinterului american Carl Lewis pentru a pune in valoare noul model Xantia Activa, revista "Stratégies" le decerneaza in luna iunie marele premiu spevcial pentru publicitate pentru intreaga activitate de marketing a Marcii in timpul anului anterior.
In anul 1995, Automobiles Citroën a atribuit saizecisitrei de masini scolilor profesionale pentru intretinerea si repararea automobilelor. Dotate cu cele mai recente echipamente aceste vehicule permit elevilor sa lucreze pe modelele pe care vor fi nevoiti sa le repare mai tarziu in activitatea lor profesionala.
Productia anuala: 746 501 vehicule.


Modelele anului1995




Dupa o prezentare in premiera mondiala la salonul automobilistic de la Frankfurt, Xantia Break este comercializata incepand cu luna octombrie. Liniile armonioase, eficienta aerodinamica, interiorul rafinat, volumul portbagajului de 1 690 dm3, trei locuri adevarate in spate, 22 cm in plus fata de modelul berlina, suspensie hidraulica sau hidractiva... atuurile vehiculelor sunt numeroase si atragatoare. Xantia Break este disponibila cu motorizari pe benzina si Diesel: 1.8i, 2.0i 16V, 2.0i Turbo CT si 1.9 Turbo D cu finisari X, SX si VSX.


Doua prototipuri Evasion au fost concepute in cadrul asociatiei in septembrie intre Citroën si Microsoft care viza dezvoltarea conceptului si experimentarea utilizarii "birourilor mobile". O masa birou birou permite tinerea de intrevderi intre 3 pana la 4 persoane, un radio telefon Siemens S3 si un microcalculator Siemens Nixdorf folosite cu Windows 95 ocupa interiorul vehiculului.


La Mondialul de Transport din septembrie, Citroën ofera o gama de vehicule utilitare dintre cele mai mari din lume. Prezinta de asemenea in premiera mondiala, modelul Jumpy, care va fi comercializat din luna octombrie. Aparut din cooperarea industriala dintre Fiat Auto, Automobiles Peugeot si Automobiles Citroën, utilitara Jumpy este compacta, functionala si polivalenta. Cu o sarcina utila de 815 kg si cu un volum util de 4 m3, Jumpy se imparte in patru familii: furgon acoperit, furgon cu geam, combi si platforma cabina. In toate aceste versiuni Jumpy este disponibil in trei motorizari: 1.6i benzina, 1.9 Diesel si 1.9 Turbo Diesel.


Pentru optimizarea lansarii modelului Saxo, prezentat presei la data de 21 noiembrie, si comercializat in februarie 1996, unitatea din Rennes-la Janais anunta in decembrie faptul ca modelul break ZX va fi fabricat de asemenea in aceste ateliere. Acest lucru va usura activitatea unitatii din Aulnay unde se va produce modelul Saxo.



Lumea in anul 1995



La data de 7 mai, Jacques Chirac este ales presedinte al Republcii cu 52,64 % din voturi fata de 47,36 % pentru Lionel Jospin.
Un val de atentate teroriste lovesc Parisul din iulie pana in octombrie.
Reuhniunhea la varf a UE la Madrid, care s-a desfasurat intre 15 si 16 decembrie, numeste viitoarea moneda unica europeana "euro" si fixeaza lansarea sa la data de 1 ianuarie 1999.
La data de 4 noiembrie, primul ministru Itzhak Rabin este asasinat de un extremist israelian.
Underground, filmul lui Emir Kusturika, primeste premiul Palme d'Or la cel editia 48 a Festivalului de la Cannes in luna mai.


Citroen in anul 1996


Pentru lansarea modelului Saxo este permis orice! Cei 27 000 de vizitatori veniti sa vada modelul Saxo sarbatoresc la locul sau de productie la Aulnay.

Celor 10 000 de agenti de vanzari din reteaua Citroën reuniti pentru o sedinta de incercari Citroën le-a marcat foarte bine acest eveniment. Citroën aplica la nivel european noul sistem de formare adaptat anterior pe modelul Xantia si azi pe modelul Saxo: o carcasa a vehiculului complet demontabila, pentru a forma profesionistii din reteaua comerciala.


Pierre Lartigue si Michel Périn pe modelul Citroën ZX Rallye Raid castiga raliul Optic 2000 Tunisia, din 18 pana pe 25 aprilie cu 2 140 km.


Citroën Spania castiga medalia de aur a orasului Vigo pentru "elanul fundamental care a fost impregnat de uzina Citroën la Vigo in favoarea economiei locale". Noua formula de promovare in sport: modelul coupe AX pe gheata, care se inscrie in cadrul Trofeului Andros 1995-1996.
Productia anuala: 836 543 vehicule.



Modelele anului 1996


La salonul automobilistic de la Geneva, din 7 pana pe 17 martie, Citroën prezinta in premiera mondiala modelul Citroën Saxo, caruia ii este consacrata o zona de 853 m2. Modelele Saxo (VTS, SX, VSX, VTL si VTR) sunt expuse aici iar in mijloc un Saxo Cup inconjurat de patru motoare care echipeaza gama: 1.1i, 1.4i, 1.6i si 120 CP.




Berlingo, noul vehicul utilitar, conceput, desenat si fabricat de Citroën, este comercializar la jumatatea lunii iulie. Stilul nou al modelului Berlingo il apropie de acela al unei masini berline sau de cel al unui monospace iar dotarile si echipamentele propuse sunt cele ale unei berline: airbaguri, centuri de siguranata cu pretensionare pirotehnica, ABS, geamuri electrice, etc.

Dispunand de robustete si de un spirit practic rareori atinse, Berlingo este dotat cu tractiune fata si cu roti independente. Lungimea sa este de 4, 11 m iar volumul util de 3 m3 cu sarcina utila maxima de 800 kg. Berlingo este disponibil cu doua motoare pe benzina (1 124 cm3, 60 CP; 1 360 cm3, 75 CP) si doua motoare diesel (1 769 cm3, 60,5 CP; 1 905 cm3, 71 CP). Berlingo este produs in uzina Citroën de la Vigo din Spania.



Lumea in anul 1996



Jacques Chirac anunta viitoarea anulare a serviciului militar si organizatea unei armate de profesionisti.
La data de 13 martie principalii sefi de stat din lume sunt reuniti la Charm El-Cheikh, in Sinaï, pentru o adunare la varf pentru pace si pentru lupta contra terorismului.
Decesul lui François Mitterrand, fostul presedinte al Republicii Franceze si al Ella Fitzgerald, celebra catareata de jazz, care a cantat cu cei mai mari cantareti de gen, printre care si Louis Armstrong.
Citroen in anul 1997


Impreuna cu modelul Peugeot Partner, Citroën Berlingo este ales la inceputul acestui an, "Van of the year 1997", cu 69 de puncte, inaintea modelului Volkwagen LT (36 de puncte) si al New Daily Iveco (22 de puncte).


http://www.citroen.com: aceasta este adresa site-ului institutional al Marcii, lansat la data de 4 martie cu ocazia Salonului de la Geneva.

Elaborat de Euro RSCG, acesta este construit in jurul a trei elemente forte ale imaginii Citroën: Indrazneala, Alianta si Seductie. Site-ul institutional al Citroën castiga Grand Prix Corporate, decernat de catre revista "Strategie".


Automobiles Citroën lanseaza o operatiune internationala de relatii publice destinate tinerilor europeni (11 nationalitati reprezentate) cu varste intre 18 si 35 de ani si pasionati de aventura: "Raidul Citroën Berlingo Paris-Samarkand-Moscova". Dupa probele de selectie (aprilie - iunie), raidul se va desfasura la bordul unor masini Berlingo Multispace 1.9 Diesel, incepan cu 22 august pana pe 6 septembrie 1997, in paralel cu Master Rallye, Paris-Samarkand-Moscova, proba contand pentru Cupa mondiala a raliurilor allroad.


Dezvoltarea rapida a vanzarilor in Europa centrala permite Citroën sa ocupe locul de leader de piata pentru vehiculele utilitare usoare in anul 1997. In Polonia, Ungaria, Slovenia, Cehia si Slovacia, cota de piata se stabileste la 10,4 % datorita unei cresteri a vanzarilor de peste 50 % fata de anul 1996.


Productia anuala: 890 644 vehicule.



Modelele anului 1997


Comercializarea modelului Berlingo Multispace cu acoperis decapotabil. Doua motorizari sunt propuse in varianta cu benzina (1.4i si 1.8i) si una Diesel (1.9 D). In luna iunie Citroën comercializeaza in Franta modelul Xantia GPL pe baza de Xantia Tentation 1.8 16V. Este vorba despre prima oferta de constructie cu doua tipuri de carburant benzina/GPL.
La data de 11 septembrie, Citroën lanseaza modelul Xsara, aparut din imaginatia stilistilor Centrului de Creatie Citroën din Vélizy.

Aducand cu sine un raspuns la aspiratiile clientilor europeni in ceea ce priveste habilitatea, modularitatea si echipamentul, modelul Citroën Xsara se va impune inca de la inceput de la "intrarea in gama", drept un simbol al noii generatii de lux a masinilor de clasa media. Situandu-se in mod natural intre modelul Saxo (3,72 m) si Xantia (4,44 m), Xsara (4,17 m), berlina frumoasa si mare ca marturie a progresului Citroën in materie de confort, de siguranta si de comportaent rutier, datorita in special sasiului spate cu efect autodirectional.
In luna decembrie Citroën incepe comercializarea unei versiuni restilizate a modelului Xantia. Linia exterioara este modificata, in special prin aparitia unui nou calandru, iar habitaclul asociaza rafinamentul si bogatia elementelor de siguranta activa si pasiva.



Lumea in anul 1997



La data de 21 aprilie, intr-un mesaj televizat Jacques Chirac anunta dizolvarea Adunarii nationale si convocarea alegerilor legislative anticipate. In luna iunie, dupa cel de al doilea tur de scrutin, este declarata victorie stangii in alegerile legislative.
Conferinta de la Kyoto se soldeaza cu semnarea de catre 159 de tari a unui acrod, care prevede reducerea cu 5,2 % a emisiilor de gaze nocive cu efect de sera pana in anul 2012.
Moartea unor personalitati precum Pamela Harriman, ambasador al Statelor Unite la Paris, Deng Xiaoping, sef de stat chinez, Marco Ferreri, cineast, Jean Edern Hallier, scriitor francez, Louis Pauwels, jurnalist, du comandantul Cousteau, oceanolog, Gianni Versace, creador de moda, Maica Tereza, Premium Nobel pentru Pace, Diana, princesa a Tarii Galilor, Barbara, cantareata si a lui Georges Marchais.


Citroen in anul 1998


La data de 21 ianuarie Jean-Martin Folz prezinta noua organizare a grupului PSA Peugeot Citroën: doua marci un grup. Peugeot si Citroën trebuie sase afirme de acum inainte ca marci generaliste cu personalitate puternica care isi exercita activitatile pe piata mondiala.


In luna februarie Xantia se plaseaza in fruntea clasamentului masinilor cele mai fiabile conform unui raport al Utac-OTC. Acest studiu al Organismului Tehnic Central indica faptul ca modelul Xantia prezinta ratele de prezentare la service cele mai reduse, adica 3,21% din 52 040 de masini Xantia controlate.

Un alt vehicul din gama primeste o distinctie: Asociatia ziaristilor automobilisti irlandezi aleg modelul Xsara drept "Masina anului 1998" pentru atuurile sale tehnologice, pentru performantele sale, pentru stil dar si pentru raportul sau calitate/ pret.


La Salonul de la Leipzig, deschis in perioada 18 – 26 aprilie, Citroën sarbatoreste cincizeci de ani de la fabricarea miticului model 2 CV. Manifestarea regrupeaza cincizeci de modele si se incheie cu un raliu in care se confruntau 119 concurenti.


The Automotive Hall of Fame il primeste pe André Citroën la data de 13 octombrie. Aceasta fundatie intemeiata in anul 1939 in Michigan, are drept obiectiv promovarea istoriei automobilului si omagierea oamenilor care au asigurat perenitatea acestuia. André Citroën este primul francez care intra in cadrul acestei institutii americane, unde numele sau se alatura numelor altor personalitati ilustre (H. Ford, C. Benz, R. Diesel...).
Productia anuala: 967 300 vehicule.



Modelele anului 1998



Citroën comercializeaza in luna ianuarie versiunea coupé a modelului Xsara. Xsara Coupé se diferentiaza dupa 3 nivelui de finisari comune intregii game: X, SX si Exclusive. Aceasta masina este propulsata de 5 motorizari pe benzina (1.4i 75 CP, 1.8i 115 CP si 2.0i 16V de 167 CP) si 2 motorizari Diesel 1.9 D de 68 CP si 1.9 TD de 90 CP.

Oferta Citroën pentru segmentul M1 este completata prin lansarea in luna martie a modelului Xsara break. Accentul este pus astfel pe portbagaj si pe volumul de incarcare precum si pe polivalenta vehiculului.



Citroën se proiecteaza in viitor prezentand concept car C3 Lumières. Conceput de Centrul de Creatie Citroën, C3 prezinta o arhitectura inovatoare si polivalenta in termeni de functionalitate si de dispunere interioara.



In luna octombrie, salonul Mondial al Automobilului isi serbeaza centenarul. Citroën dezvaluie publicului modelul Xsara Picasso. Aceasta berlina compacta de tip monovolum in fata si doua volume in spate aduna oamenii in jurul stilului sau original si novator.



Lumea in anul 1998



Cel de al 16-lea Campionat mondial de fotbal este organizat in Franta; la 12 iulie echipa Frantei invinge echipa Braziliei in finala cu scorul de 3 la 0.
In luna septembrie, criza financiara asiatica se resimte pe pietele financiare mondiale.


Decesul lui Haroun Tazieff, vulcanolog, Ernst Jünger, scriitor german, Eric Tabarly, navigator, Lounès Matoub, cantaret kabyle, Jean Marais, actor, Octavio Paz, scriitor mexican, laureat al premiului Nobel pentru litreatura, Maurice Schumann, fost purtaor de cuvant al lui De Gaulle si fost ministru de externe, Edwige Feuillère, actrita de comedie.
Citroen in anul 1999


Marca se lanseaza in certificarea ISO 9000 versiunea 2000, care ar trebui sa fie atribuita la sfarsitul anului 2000. Obiectivul principal al acestui demers este acela de a imbunatati procesele interne pentru a obtine o satisfactie mai mare a clientilor.


Citroën bate prorpiul record istoric de vanzari cu peste un milion de vehicule VP si VUL in acest an. Vanzarile sunt in proportie de 30 % in Franta si de 70 % pentru export dintre care 12 % in Europa ocidentala. Este cel de al treile an consecutiv in care Citroën isi imbunatateste propriul record de vanzari la nivel mondial.


Pentru cel de al doilea de participare la raliuri modelul Xsara Kit Car castiga 9 probe din 10 in Franta si 8 din 9 in Spania. Ca si in anul 1998, Philippe Bugalski castiga titlul de campion al Frantei si Jesús Puras cel de campion al Spaniei.
Productia anuala: 1 007 000 vehicule.



Modelele anului 1999


Motorizarea HDi, mai economica si mai putin poluanta, este extinsa in mod progresiv la intreaga gama.
La salonul de la Geneva sunt prezentate modelele Xsara Picasso, C6 Lignage si Berlingo Dynavolt.



La salonul de la Frankfurt sunt prezentate publicului modelele Xsara Windows CE, Xsara Picasso si démonstrateur Pluriel.



In luna septembrie este lansat noul model Saxo dupa 878.000 de exemplare produse. Capota mai pronuntata, proiectoare pronuntate, un nou calandru cu chevroane mai prezentate, o garda la sol noua, siguranta pasiva ridicata si o imbunatatire a confortului.



In luna decembrie are loc lansarea comerciala a modelului Xsara Picasso. Monospace-ul Xsara Picasso ofera o sinteza unica si este o noutate in universul automobilistic: eleganta si dinamismul unei berline, volum, convivialitate si polivalenta unui monospace.


Citroen in anul 2002


Pentru cel de-al saselea an consecutiv, Citroën consemneaza in anul 2002 un nou record istoric de vanzari mondiale, si anume 1 312 000 vehicule, adica o crestere de 6,3 %, fata de anul 2001. 1 083 000 vehicule vandute in Europa de Vest, adica o crestere de 3%; 218 700 vanzari de VP/VUL la nivel international (in afara Europei), adica o evolutie de + 30 % fata de anul 2001. In Franta inmatricularile VP/VUL indica o penetrare de 14 % fata de 13,8 % in 2001.
Trofeul pentru Inovatie este decernat de catre Automobile Magasine modelului C3 Pluriel.
Francezii au votat: masina secolului XX este modelul 2 CV. Posta editeaza un timbru cu efigia acestuia.


Automobile Magasine decerneaza Trofeul Revelatiei Sportive lui Sébastien Loeb.
Productia anuala: 1 312 000 vehicule.



Modelele anului 2002



Comercializarea modelului C3 care pleaca in cucerirea lumii in luna aprilie.
Lansarea noului model Berlingo afirmandu-si personalitatea polivalenta si vocatia pentru familie si timp liber. Pe langa evolutiile stilistice majore acesta propune prestatii si echipamente de confort adecvate.



C8 si asteptarile clientilor. Pentru a se pastra mereu la cel mai bun nivel de confort si tinuta, modificarile sunt aduse suspensiilor, franelor si directiei.


Familia C5 isi imbogateste de asemenea gama de motorizari cu noi oferte pe benzina (1.8i 16V) si diesel (2.0 HDi).
Xsara Picasso continua progresia cu un total de 251 000 vanzari in 2002, in crestere de 9 % fata de anul 2001.


Lansarea comerciala a noului monospace de lux C8.



Lumea in anul 2002



Euro devine moneda unica in 12 dintre cele 15 tari ale Uniunii Europene.
Jacques Chirac este ales Presedinte al republicii pentru 5 ani cu 82 % dintre voturi fata de 18 % pentru Jean-Marie Le Pen, leader-ul Frontului National.
Candidatura a 10 tari printre care Polonia, Ungaria si Cipru este adoptata de catre Comisia Europeana.
Lupta contra violentei rutiere devine o prioritate nationala.


Citroen in anul 2003



Citroën obtine pentru al treilea an consecutiv certificarea ISO 9001. Demersurile de Calitate lansate de peste patru ani in retelele comerciale (filiale, importatori si puncte de vanzare) sunt o demonstratie concreta in acest sens.
C3 are un success international. Este ales «masina anului 2003» in Spania, Croatia si in Danemarca. Este numita si pe primul loc pentru «masina importanta pe anul 2002» in Japonia. Primeste premiul «Auto Europa 2003» al Uniunii italiene a ziaristilor din presa automobilistica si trofeul «Autobest 2003» in noua tari din Europa Centrala.


Citroën cu modelul Xsara WRC devine campion mondial de raliuri 2003
Productia anuala: 1 372 000 vehicule.



Modelele anului 2003



C2

In anul 2003, gama Xsara Picasso se imbogateste cu noul 2.0i 16V de 137 CP cu cutie de viteze automatica si cu comanda secventiala.


Gama C8 profita de o noua versiune de lux care integreaza un motor pe benzina V6 de 208 CP cu cutie de viteze automatica si cu comanda secventiala.
Gama Xsara evolueaza cu introducerea nourilor stiluri, exterioare si interioare, adaugate noii motorizari 1.4HDi de 70 CP.
Comercializarea modelulului C2