Istoria Peugeot

In urma cu 200 de ani, cei doi frati Peugeot, Jean-Pierre si Jean-Frederic, au fondat compania Peugeot care initial s-a numit “la societe Peugeot-Freres et Jacques Maillard-Salins”. Parcursul celor 200 de ani a fost marcat de productia de fierastraie, rasnite, biciclete, scutere si automobile.

 

Inceputurile companiei Peugeot sunt legate de transformarea unei mori de porumb intr-o otelarie pentru fabricarea de lame pentru fierastraie, cu scopul de a profita de revolutia industriala aflata la acea vreme la inceput.

 

De atunci, numele Peugeot a inceput sa fie asociat cu fierastraie, unelte pentru diferite tipuri de activitati, arcuri pentru crinolinele in stilul celui de al doilea imperiu, rasnite pentru sare, piper si cafea, biciclete, motociclete, scutere, automobile si furgonete.

Istoria Leului

In 1858, Peugeot a adoptat simbolul Leului ca emblema universala pentru lamele de fierastraie si produsele de otelarie. El simboliza trei calitati ale fierastraielor Peugeot: duritatea dintilor, flexibilitatea lamei si viteza taierii.

De-a lungul anilor, emblema marcii franceze a fost schimbata de nenumarate ori, ultima astfel de modificare survenind in 2010.

Un brand cu o evolutie rapida

De-a lungul celor 200 de ani de existenta, Peugeot a construit o viziune de dezvoltare unica pe termen lung, ce i-a permis sa anticipeze tendintele in domeniu, sa fie inaintea timpurilor, sa se adapteze si sa accepte noi provocari. Aceasta abordare a permis Peugeot sa evolueze de la fabricarea de biciclete si motociclete (produse inca din 1886), la masini, in 1891.

Peugeot 403 Saloon (sursa - Peugeot)
Peugeot 403 Saloon (sursa - Peugeot)

Ulterior, marca frantuzeasca a trecut de la producerea primei sale masini pe benzina, denumita Type 2, la modele din ce in ce mai sofisticate.

Astfel, printre cele mai sonore masini lansate de Peugeot se regasesc modelul 403, primul sedan diesel produs in masa, modelul 205, un adevarat simbol auto gratie multiplelor sale versiuni si victorii obtinute in motorsport, dar si de masina-motocicleta BB1 prezentata in septembrie 2009 la Salonul Auto de la Frankfurt.

Peugeot si-a crescut astfel productia de la cateva zeci de unitati pe an la cateva mii de autovehicule impartite in 18 categorii de la masini mici la vehicule comerciale. In prezent insumeaza 55 de milioane de unitati vandute.

Sistemul unic de numerotare al modelelor Peugeot

Expansiunea marcii a inceput dupa cel de-al doilea razboi mondial, odata cu cresterea cererii pentru masini din ce in ce mai diverse.

Peugeot 201 Coupe (sursa - Peugeot)
Peugeot 201 Coupe (sursa - Peugeot)

In anul 1929 Peugeot a initiat primul sistem de identificare numerica care este si astazu in uz. Modelul 201 a fost denumit astfel pentru ca, pur si simplu, acesta era numarul proiectului la care departamentul de ingineri lucra la acea data.

Primul dintre cele trei numere indica clasa din care face parte un autovehicul, iar al treilea face referire la generatia la care respectivul model a ajuns. Numarul din mijloc “0″ (cifra zero) este legatura dintre celelalte doua. Sistemul de numerotare a evoluat ulterior.

Seriile “2″ si “4″ sunt singurele care au respectat acest sistem de numerotare, de atunci acestea comercializandu-se in mai mult de 26 de milioane de exemplare, adica circa jumatate din vanzarile marcii.

In anul 2000, celor trei cifre le-au fost adaugate litere care fac referire la diferitele forme de caroserie: cc pentru Coupe Cabriolet si sw pentru break.

In 2004, la 75 de ani de la lansarea modelului 201, Peugeot a adaugat numarul din patru cifre, incepand cu 1007, pentru a numi astfel modelele care nu au facut parte din gama initiala.

Suspensiile independente de la Peugeot

Comfortul in masina reprezinta o calitate recunoascuta in cazul masinilor Peugeot si, probabil datorita peisajului deluros al regiunii Franche Comte unde familia Peugeot detinea mari intinderi de pamant, producatorul francez a generat constant multe inovatii in ceea ce priveste sistemele de suspensii.

Modelul 201 a fost prima masina echipata cu roti independente pe fata, iar Peugeot ramane inca singurul constructor care isi produce propriile sisteme de absorbtie a socurilor.

Coupe Cabriolet

Peugeot 401 Eclipse (sursa - Peugeot)
Peugeot 401 Eclipse (sursa - Peugeot)

Printre inovatiile dezvoltate de Peugeot merita mentionat sistemul de retractare a plafonului rigid in cazul masinilor de tip Coupe Cabriolet. Coupe este un termen ce se refera la o masina cu doua usi si forma generala de sedan (3 volume). Cabriolet inseamna masina decapotabila.

Aceasta inovatie, Coupe Cabriolet (cc) a fost pentru prima oara folosita pe modelul 401 Eclipse.

Ulterior, modelul 206 cc a facut acest sistem cunoscut publicului larg. In total au fost vandute 700.000 de astfel de masini.

Motoarele Diesel

Numele Peugeot este sinonim cu motoarele diesel, primul astfel de propulsor pe motorina fiind montat in 1959, pe modelul 403.

Acest sedan a fost totodata prima masina care beneficia de un sistem de racire automat, angrenat de motor. Popularitatea motorului diesel a fost instantanee. Modelul 403 a fost primul din istoria marcii Peugeot care a fost vandut in mai mult de un milion de exemplare.

Inovatiile in materie de motoare diesel au continuat: in 1975, modelul 604 a devenit prima masina din Europa echipata cu un propulsor turbo diesel, iar in 1999, modelul 607 a fost primul din lume pe care a fost montat un filtru de emisii impotriva particulelor poluante (filtru de particule, FAP).

Inovatiile electrice de la Peugeot

Peugeot VLV Electric Vehicle (sursa - Peugeot)
Peugeot VLV Electric Vehicle (sursa - Peugeot)

In ceea ce priveste masinile electrice, Peugeot a produs inca din 1941 primul sau vehicul cu motor electric denumit VLV.

La sfarsitul secolului XX, ingrijorarile cu privire la incalzirea climei au dus la aparita de tehnologii care sa diminueze impactul gazelor eliminate in atmosfera de masini. Realizarile recente ale Peugeot in acest domeniu sunt reprezentate de conceptul iOn, aparut initial in anii 1990 si, mai tarziu, de modelul electric 106, care se afla inca in topul vanzarilor in gama vehiculelor cu zero emisii.

Bineinteles, cel mai mare efort tehnologic a fost facut pentru reducerea continua a emisiilor poluante in cazul motoarelor natural aspirate. In prezent, jumatate dintre masinile Peugeot vandute in Europa au emisii sub 130 de grame de dioxid de carbon pe kilometru.

In toamna anului 2010 Peugeot va lansa automobilul complet electric iOn, iar incepnad cu anul viitor constructorul francez va produce modelul 3008 Hybrid4, ce combina un motor turbo diesel cu unul electric. Aceasta masina va fi cu 35% mai putin poluanta decat una echipata doar cu motor turbo diesel.

In anul 2012 un alt pas important va fi facut prin lansarea modelui 3008 Hybrid ce va emite doar 50 de grame de dioxid de carbon pe kilometru.

Inovatiile ecologice, generate de performantele sportive

Prima cursa din istoria automobilismului, Paris-Bordeaux-Paris, a fost castigata de un autoturism Peugeot.

Succesul inregistrat atunci a determinat conducerea Peugeot sa se gandeasca serios la dezvoltarea de masini destinate sportului cu motor. A fost astfel construit modelul L76, precursorul modelului 500 care a castigat la Indianapolis in 1913, 1916 si 1919.

Distinctiile au continuat in 1937, cand trei masini Peugeot au trecut linia de sosire a cursei de 24 de ore de la Le Mans, modelele 404 si 504 inregistrand si ele succese in campaniile motorsport din Africa.

Astazi, performantele Peugeot se fac resimtite in domenii precum fiabilitatea si consumul redus de combustibil. Cursa din 2009 de la Le Mans a adus leului francez, cu ajutorul lui 908 HDi FAP, primele doua locuri. In prezent, Peugeot dezvolta un prototip sport ecologic cunoscut drept 908 HY.

Stilul, un factor cheie al identitatii Peugeot

Peugeot si-a reafirmat ambitia de a reprezenta un simbol in materie de stil cu ajutorul roadster-ului SR1. Acesta adopta atat unele dintre cele mai moderne idei de design auto, avand totodata trasaturi care au caracterizat numeroase modele ale marcii franceze de-a lungul timpului: 402, 404, 504, 205, 406 Coupe si, nu in ultimul rand, noul RCZ.

Liniiile traditionale Peugeot au fost pentru prima oara desenate in 1930 de stilistul Henri Thomas. Infatisarea clasica a lui 201 a fost urmata de stilul aerodinamic prezent la seria a doua, in timp ce modelul 402, prezentat la Salonul Auto de la Paris din 1935, a venit cu o grila frontala inclinata si linii drepte ce insotesc aripile.

Peugeot 306 Cabriolet (sursa - Peugeot)
Peugeot 306 Cabriolet (sursa - Peugeot)

Dar poate cea mai comuna caracteristica a tuturor modelelor Peugeot o reprezinta farurile cu aspect de felina, o initiativa pusa pentru prima data in practica pe modelul 504 de catre stilistul Paul Bouvot.

Peugeot a incheiat, de asemenea, un numar important de colaborari in ceea ce priveste designul auto, atunci cand in anii 1930 a creat apreciatele modele 302 (roadster si coupe), dar si in 1955, cand cu ajutorul renumitului Pininfarina a desenat modelul 403.

Noi idei de design au fost ulterior implementate pe modelele 504 Coupe, 306 Cabriolet si 406 Coupe. Designul revolutionar al conceptului cu zero emisii BB1, dar si al SR1 indica drumul pe care Peugeot il va urma in viitor.

Bicicletele Peugeot. De la modelul Grand Bi la bicicletele electrice de astazi

Peugeot Grand Bi Bicycle (sursa - Peugeot)
Peugeot Grand Bi Bicycle (sursa - Peugeot)

Mult inainte de producerea primului autovehicul motorizat, Peugeot construia, din 1886, modelul de bicicleta Grand Bi, cu roti asimetrice.

Aceasta inventie exotica a facut ulterior loc modelului de bicicleta Lion (de mare succes) cu diametrul similar al rotilor si o greutate de 22 de kilograme, mica in comparatie cu rivalii vremii.

Prezente pentru prima data in Turul Frantei in 1905, bicicletele Peugeot au strans numeroase victorii devenind cunoscute pentru varietatea si datorita calitatii schimbatoarelor de viteza si a transmisiilor.

Vanzarea de biciclete a devenit in scurt timp o afacere extrem de profitabila, Peugeot reusind sa comercializeze 50.000 de unitati la sfarsitul anului 1950 si mai mult de 400.000 in anul 1970.

Odata cu introducerea bicicletei electrice, in 2010, Peugeot este singurul producator cu o oferta completa in materie de vehicule electrice, la aceasta adaugandu-se automobilul iOn (ce va li lansat la sfarsitul lui 2010) si scuterul electric e-Vivacity.

Putere pe doua roti de la Peugeot

Peugeot a montat pentru prima oara motoare pe benzina pe bicicletele sale in 1898. Nu mai tarziu de anul 1904, motocicletele Peugeot au atras atentia prin stabilirea recordului mondial de viteza, performanta urmata de o serie de victorii precum cea din Nations Grand Prix (1924), noua recorduri mondiale stabilite de modelul 515 in 1934 si succesul din 1952 de la Bol D’or.

Peugeot Scooter (sursa - Peugeot)
Peugeot Scooter (sursa - Peugeot)

In anii ’60 publicul a favorizat mopedele. Doar in 1973 Peugeot a vandut peste 550.000 de exemplare ale modelului de moped “100″.

Anii ’80 au fost martorii inventiei scuterului, constructorul francez fiind primul care a lansat scuterul cu carcasa din plastic (in 1982), ce a devenit in scurt timp mijlocul preferat de deplasare in oras.

Succesul a continuat cu modelul SV, Peugeot fiind primul producator din lume care a inceput sa vanda, in 1996, scuterul electric denumit Scoot’Elec.

De asemenea, Peugeot a introdus in standard primul sistem de franare cu ABS (Antilock Braking System) pe scuterul de 125 de centrimetri cubi (cc).

In 2004, modelul Ludix 50 a fost cel care a coborat pretul scuterelor Peugeot sub pragul de 999 euro, devenind in scurt timp un succes de vanzari in categoria sa, pe piata din Europa.

Un an mai tarziu, Peugeot a dezvoltat un motor turbo de 125 cc, cu compresor, ceea ce a propulsat marca frantuzeasca in topul pietei scuterelor sport. La mai bine de 110 ani de la aparitia primei motociclete Peugeot, marca franceza este cel mai vechi producator de vehicule pe doua roti din lume.

In 2010 Peugeot evolueaza din nou

La inceputul anului 2010, Peugeot a prezentat un plan de dezvoltare, facandu-si astfel publice ambitiile pentru 2015: sa urce trei locuri in topul producatorilor auto mondiali (in 2009 a ocupat pozitia a zecea), sa faca din numele Peugeot un simbol in ceea ce priveste stilul si sa devina un lider pe piata serviciilor mobile.

Pentru a atinge aceste obiective, Peugeot se bazeaza pe cele 14 noi modele programate sa apara intre 2010 si 2012, pe liniile de design revolutionare ilustrate prin conceptul SR1, precum si pe impactul noii sigle Peugeot in doua culori si a mesajului “Motion & Emotion”.

200 de ani de istorie prind viata la Muzeul Peugeot

Muzeul Aventurii Peugeot, deschis in localitata Sochaux, Franta, in 1988, dispune de colectii publice de obiecte mici din metal, vehicule pe doua roti si masini.

Galeria adaposteste 450 de masini, 350 de motociclete si biciclete, mai mult de 3.000 de obiecte asortate, dar si o comoara documetara si iconografica ce contine mai mult de doua milioane de piese.

Muzeul prezinta fiecare vehicul in contextul timpului in care a fost creat, asigurand prezentarea fidela a dezvolatrii marcii de-a lungul vremii.

In 2010, muzeul a fost largit cu doua noi spatii, la 6.000 de metri patrati. In ceste doua zone pot fi regasite colectiile noi din seria 5, vehicule comerciale usoare, o atentie deosebita fiind acordata realizarilor Peugeot in motorsport.